Auteur: Bart Zijp
Dit Artikel is
geschreven door Bart Zijp (Groep C) als onderdeel van het vak procesmanagement
onder leiding van Dhr. Stuiven. Als
eerstejaars student Bouwtechnische Bedrijfskunde aan de Hogeschool van
Amsterdam werp ik mijn blik op de voortgang van de nieuwe Ov-terminal van Utrecht.
De nieuwe Ov-terminal wordt ontwikkeld door gemeente Utrecht
in samenwerking met het Rijk, ProRail is hierbij gedelegeerd opdrachtgever. De
bouw van een nieuw centrum voor openbaar vervoer is inmiddels van start. 2017
wordt de laatste hand aan het project gegeven. Einde dat jaar zal gemeente
Utrecht beschikken over een terminal waar al het openbaar vervoer gezamenlijk
onder één dak is ondergebracht.
De oorspronkelijke situatie was berekend op circa 35 miljoen
reizigers per jaar. Momenteel maken op jaar basis 88 miljoen mensen gebruik van
het station. Dit aantal zal in de toekomst toe nemen naar verwachting ongeveer
100 miljoen mensen in 2020. Benthem Crouwel Arichitekten ism Movares heeft een
gebouw ontwikkeld wat in 2025 een capaciteit aan kan van 360.000 gebruikers per
dag. Een zelfstandig gebouw met aan twee kanten een duidelijk entree en een
verhoogd voorplein. De Ov-Terminal zal in de toekomst hiermee Stadsdeel Utrecht
verbinden met de Jaarbeurshallen. De gedachtegang van een winkel passage met
als uitgangspunt van het masterplan ‘een nieuw levendig centrum van Utrecht’. Het gebouw is een unieke verschijning, ook wel
behorend tot de moderne architectuur.
Het golvende dak zorgt voor ruimte en lichtinval, een hoogwaardige locatie
met fraaie openbare ruimte en intensief ruimtegebruik. Een optimaal in elkaar
vallend ontwerp wat tijdens de realisatie fase door planningen wordt gemanaged.
Eerst worden nieuwe elementen aan de oude stations locatie toegevoegd voordat
er delen worden gesloopt. Gebruikers kunnen op deze manier zonder overlast van
werkzaamheden hun reis vervolgen. Door de beperkte aanwezige ruimte op het
station is slim werken een vereisten. Tijdens de bouw staat treinverkeer voorop
zodat dit door kan blijven gaan. Wel zullen loop routes worden aangepast. Dit
gaat gepaard met het afsluiten van station delen om renovatie werkzaamheden te
verrichten.
Energie neutraal is een van de hedendaagse begrippen. Ook op
dit gebied zal ProRail investeren. De huidige perrons worden voorzien van
nieuwe perronkappen. geïntegreerde zonnecellen worden in de perronkappen
verwerkt. De nieuwe zonnecellen moeten de terminal voorzien van energie. Verlichting, de liften en roltrappen worden
hiermee draaiende gehouden. De
zonnecellen zorgen samen voor een energie opbrengst van ongeveer 85.000 kWh per
jaar. dit staat gelijk aan het energie gebruik van 25 huishoudens en een flinke
CO2- reductie. De zonnecellen zijn medemogelijk gemaakt door een subsidie van
Interreg. Dit is een Europese subsidieregeling, waarbinnen partijen uit
meerdere landen samenwerken in projecten op het terrein van duurzame
ruimtelijke en regionale ontwikkeling.
Met de bouw van de nieuwe Ov-terminal zal Utrecht als
drukstbezocht station van Nederland ruimte kunnen bieden aan de groeiend aantal
bezoekers. Hierbij wordt gestreefd naar een duurzame ontwikkelingsmethode en
een unieke architectonische verschijning.