zaterdag 1 juni 2013

Fietsverbinding stadsdelen

Auteur: Mathijs Doornberg

De nieuwe fietsverbinding door Oog in Al naar Leidsche Rijn

Waarom deze nieuwe fietsverbinding
Leidsche Rijn is uitgegroeid tot een belangrijk stadsdeel in de gemeente utrecht. Doordat tussen het oude en nieuwe stadsdeel geen goede verbinding is voor fietsers. Pleit de fietsersbond voor een betere bereikbaarheid tussen het nieuwere en het oude deel. De fietsersbond geeft als reden voor de betere verbinding een afname van het autoverkeer in gemeente Utrecht. Dit omdat de beide stadsdelen zo beter bereikbaar zijn qua fiets. Het nieuwe Leidsche Rijn centrum met al zijn voorzieningen wordt hierdoor ook toegankelijker wat het gebied ten goede komt voor de winkeliers. Niet alleen de bedrijvigheid wordt toegankelijker ook het park wordt onderdeel van de route, waardoor een gevaarlijk verkeersknooppunt wordt ontweken. Dit is zowel positief voor de fietsers als de automobilisten want de veiligheid neemt toe in vergelijking met de oudere situatie. 

donderdag 30 mei 2013

Financieel overzicht van het stationsgebied

Auteur: Tim van Stralen

Geldstroom overzicht

Het financiĆ«le beeld is iets verbeterd als je het vergelijkt met het jaar daarvoor, de rente- en de inflatiekosten pakken daarom iets beter uit. Dit heeft te maken met een positievere kasstroom in het jaar daarvoor waar rekening mee werd gehouden. In 2010 zijn er opbrengsten binnengekomen, dit kwam door de uitgifte van de Stationsstraat aan Corio (€11,2 mln.), NSP-subsidie (€13,5 mln.) en V&W subsidie voor Spoorse doorsnijdingen (€3,5 mln., project Rabo brug). Door rente en inflatie effecten goed in de gaten te houden kan dit goed in controle worden gehouden, ook wordt erop gestuurd om de tijd tussen de grote investeringen en de opbrengsten zo kort mogelijk te houden.


Zoals je kunt zien aan de grafiek is er een dalende lijn in dit jaar (2013), dit komt omdat er investeringen worden gedaan door de gemeente in projecten zoals: Vredenburgknoop, Stationsplein-west. Ook worden er investeringen gedaan in het verbeteren van de infrastructuur zoals: de bekabeling, leidingen, tijdelijke maatregelen en bodemsanering. Van 2014 tot 2016 worden er veel verschillende handelingen verricht, hierdoor zullen er veel investeringen worden gedaan, deze investeringen zullen zichzelf terugverdienen door de verkoop van grond en verschillende bijdragen.


Algemeen investeringsoverzicht 

Het investeringsoverzicht van de verschillende partijen zoals: rijksoverheid, gemeente en partners over het de tijdperiode van een aantal jaren bedraagt, volgens de huidige berekeningen, ruim 3 miljard euro. Hieronder wordt een overzicht gegeven van de investeringen van de verschillende partijen en hun investeringen :
Rijksoverheid investeert 350 miljoen in de OV-terminal en 55 miljoen NSP subsidie.
Gemeente Utrecht investeert 800 miljoen in infrastructuur, openbare ruimten, muziekpaleis en de bibliotheek.
Private partners investeren voor ongeveer 2 miljard in projecten, hiervan is 400 miljoen voor Corio. De verschillende partners zijn: NS poort, Jaarbeurs Utrecht, Wolff Cinema groep, Holland casino en Amrath. Het bedrag van de gemeente is 70 miljoen netto, 30 miljoen hiervan is bedoeld als bijdrage voor het Muziek paleis.

Risicoanalyse: Trends en onzekerheden 


Kosten 

De eerste projecten zijn nu in bedrijf, nu kan er goed gekeken worden of er voldoende rekening gehouden is met de complexiteit van het gebied. Vooral de bodem werkzaamheden, en de daarmee gebonden vergunningen, en het toezicht daarop zullen goed getest kunnen worden. Er word getest of het project de Catharijnesingel/Vredenburgknoop wel goed genoeg is voor de bestemde doeleinden. Ook de ervaringen met conditionerende maatregelen (zoals het verleggen van kabels en leidingen, en de daarbij komende archeologen en de regels betreft het milieu) geven hetzelfde beeld. Uit verschillende studies blijkt dat de Westpleintunnel veel meer zal gaan kosten dan eerst was berekend. Dit komt omdat er andere eisen zijn gesteld, zoals de afmetingen en strengere lucht- en veiligheidseisen.

Opbrengsten 

Er is veel belangstelling door partijen die zich wel in het Stationsgebied willen vestigen. Door contracten af te sluiten is dit haalbaar, een nadeel is dat het langer duurt voordat deze contracten zijn afgesloten.


Weerstandsvermogen 

In de risico analyse word rekening gehouden met een weerstandsvermogen van ongeveer 35 miljoen. In de programma begroting wordt de risicoanalyse geactualiseerd. Hierin wordt de besluitvorming over de voorjaarsnota verwerkt.




dinsdag 28 mei 2013

Tijdlijn Centraal Utrecht

Auteur: Ridvan Karadag

Deze tijdlijn geeft het ontstaan van Stationsgebied weer vanaf de eerste planvorming in de jaren 60 tot de bouw van CU2030.

Directe link:
Tijdlijn centraal Utrecht



maandag 27 mei 2013

Positieve reacties bij de sloop van Hoog Catharijne

Door: Dennis Vollenga

Op maandag 8 april is de sloop van winkelcentrum Hoog Catharijne van start gegaan. Daarbij werd Peek & Cloppenburg als eerste bouwdeel gesloopt. De sloop van het winkelcentrum is een grote stap in de goede richting van de ontwikkeling van Centrumgebied Utrecht. De start van de sloop begon symbolisch met een sloopkogel, ook te zien op de afbeelding. Volgens planning moet het winkelcentrum op 1 juli gesloopt zijn om vervolgens te beginnen met de bouw.
De bouw van het nieuwe winkelcentrum moet vervolgens in 2019 gereed zijn voor het nieuwe publiek.

De directeur van Corio (Menno Overtoom) was aanwezig bij deze symbolische start van de sloop van het winkelcentrum. De echte sloop werkzaamheden zullen met geavanceerd apparatuur worden uitgevoerd, daarbij staat het milieu centraal. Afval wordt zorgvuldig gescheiden en afgevoerd, ook de hoeveelheid stof wordt beperkt door gebruik te maken van brandslangen.

De nieuwbouw wordt gefaseerd uitgevoerd, eerder in onze blogs hebben wij u informatie gegeven over de ontwikkelingen omtrent Hoog Catharijne. De eerste stap van het proces is de Hollandse toren die in april is geopend. De tweede fase moet ca. 2017 klaar zijn.




In deze video wordt er achter de schermen meegekeken bij de sloop van Hoog Catharijne, veel bewoners en betrokkenen reageren positief over de vernieuwingen binnen de stap.

SWOT analyse Utrecht

Door: Dennis Vollenga


Deze SWOT analyse is gebaseerd op het Stationsgebied van Utrecht en richt zich op het tijdperk 2013 tot 2030.