dinsdag 7 mei 2013

Het Wybermodel naast de ontwikkeling van centraal Utrecht



Auteur: Aylin Akdag

Het Wybermodel naast de ontwikkeling van Centraal Utrecht
Met behulp van dit blog krijgt u een globaal overzicht te zien van de plannen van het Stationsgebied tussen 2002 en 2010. Vanaf 2002 is er een start gegeven met het divergeren van de wyber. Hierbij zijn de aanpassingen als gevolg van de amendementen en moties weergeven die uiteindelijk hebben geleid naar twee soorten visies. De twee visies (A & 1) nemen plaats in de convergerend fase van de wyber.
Waarbij uiteindelijk met toevoeging van doelstellingen als duurzaamheid en groen wordt gekozen voor de visie A. Hier is dan sprake van consolidatie van het geheel proces.

Wyberwerkwijze
De centrale gedachte bij de wyberwerkwijze is dat een proces start met een idee en vervolgens op gang komt als er sprake is van een uitwisseling van feiten en cijfers (factoren enerzijds en meningen of inzichten (afkomstig van actoren) anderzijds. Argumenten en belevingen worden op die manier in een wisselwerking behandeld en worden juiste niet strikt gescheiden gehouden. Zo wordt er in een proces ruimte geschapen om gelijktijdig nieuwe feiten en cijfers te verzamelen én om nieuwe argumenten en inzichten te vernemen (ruimte scheppen). Vervolgens is het de opgave om uit de nieuwe inzichten geconsolideerde beschrijving van de ideeën op dat moment. Het nemen van de stappen van ruimte scheppen en ruimte invullen, meerdere malen na elkaar, noemen we wyberen, naar het onbekende dropje. Ieder wyber mondt uit in een consolidatie. Dit is een uitgangspunt voor de volgende wyber.


Weerstand Utrecht centraal onder de loep

Auteur:  Bart Zijp


Momenteel is Utrecht bezig met het sleutelen aan Hoog Catharijne. Steeds vormen er aanpassingen rond dit centrum om het gebied te optimaliseren en te verbeteren. Een openbare locatie als deze roept vele gevoelens op tijdens aanpassingen en veranderingen. Deze gevoelens komen los bij vele verschillende partijen. De partijen hebben ieder een eigen, mening opvatting of idee. De grote diversiteit aan belanghebbende zet de complexiteit van dit project op een hoger voetstuk.



Zo ontstaat er weerstand op verschillende gebieden en moeten er keuzes worden gemaakt op een evenwichtige manier. Enkel alleen als men weet ‘hoe de hazen lopen’ kan men een evenwichtige beslissing maken en de weerstand zo laag mogelijk houden. Een keuze levert dan niet altijd positief resultaat, neem de inwoners.

maandag 6 mei 2013

Presentatie hoofdstuk 1 en hoofdstuk 2

Auteur: Tim van Stralen




Juridische structuur van het gehele proces


Auteur: Dennis Vollenga

Om het juridische kader rondom het stationsgebied van Utrecht goed in kaart te brengen is het belangrijk om naar de geschiedenis van het project te kijken. In 1997 richtten de gemeente, Jaarbeurs, NS vastgoed en Corio het platform Utrecht City Project (UCP) op. De samenwerkingsvorm bestond uit één joint venture(een samenwerkingsvorm tussen meerdere ondernemingen die samen één economische activiteit ondernemen). Het nadeel van deze samenwerking is dat de betrokken partijen gezamenlijk voor de kosten moeten opdraaien. Door onenigheid over het beheer van de openbare ruimten in Utrecht besloten Jaarbeurs en Corio uit het samenwerkingsverband te stappen.


Een aantal jaar later probeerde de gemeente het opnieuw om een nieuwe samenwerkingsovereenkomst te sluiten voor de ontwikkeling van het Stationsgebied. Ditmaal werd er gekozen voor een bilateraal en modulair contractmodel. Dit houdt in dat de relaties tussen de gemeente en de samenwerkingspartners meer 1 op 1 worden. De verschillende partijen delen niet meer de kosten en risico’s van het project.
Het plan is momenteel bekend onder de naam CU2030. Tijdens dit proces zijn er meer dan 40 publieke en private eigenaren betrokken. De grote spelers in het gebied zijn de gemeente Utrecht, Corio Vastgoed, diverse NS-dochters, de Jaarbeurs en het winkelconcern Vendex. Alle deze partijen zijn betrokken bij de drie grote projecten bestaand uit:

Proces Rabobrug

Auteur: Mathijs Doornberg




De Rabobrug gaat een brug worden voor voetgangers en fietsers tussen het stationsgebied en het centrum van Utrecht(westkant). De functie van deze brug is een betere bereikbaarheid tussen het stationsgebied en het centrum. De brug krijgt een lengte van 275 meter, en deze zal over de spoorbanen lopen van Utrecht- Centraal, de breedte van de brug zal 10 meter bedragen. De brug is nog in ontwerp en heeft een tijdelijke naam genaamd de Rabobrug, bij een definitief ontwerp zal een toepasselijkere naam worden gegeven.