dinsdag 21 mei 2013

Actorenanalyse

Auteur: Mathijs Doornberg


De waarde van een actorenanalyse







In een actorenanalyse wordt elke belanghebbende rondom het project vastgesteld en beschreven. Uit deze analyse kan men zien welke belanghebbende inspraak heeft op het proces. En geeft overzichtelijk de rollen weer, van elke actor in het lopende proces. Uit deze weergave kan gemakkelijk opgemaakt, de voor en nadelen van de actor in de besluitvorming van het proces. De bedoeling van de actorenanalyse is het inzichtelijk kunnen krijgen van de betrokken partijen en hun macht in het lopende proces. Actoren kunnen een belangrijke inspraak hebben in de vooruitgang van een bepaalde proces. Vandaar het belangrijk is dat men goed analyseert en overlegt met het actor. Het stationsgebied is een gebied wat meervoudig gebruikt gaat worden. En dus meerdere belangen een rol spelen. Vandaar is de communicatie tussen de verschillende belanghebbende een belangrijke vaardigheid tot komen van succes. Wanneer de belangen te tegenstrijdig, zijn is het ontkomen van een procesmatige aanvaring niet eenvoudig. De trage besluitvorming komt niet te goede van de kwaliteit en procesmatige kosten.  Het scheiden van belangen speelt hierbij een belangrijke rol. Niet iedere actor heeft hetzelfde belang, maar toch dient er aan het einde van het proces en bruikbaar ontwerp te zijn. Waarbij elke actor zijn wensen in terug ziet. Maar toch is het niet mogelijk om elke actor tevreden te kunnen stellen. Want de macht en invloed van elke actor verschilt in elke fase. Hieronder een aantal actoren en hun belangrijkste doelstelling in het stationsgebied.  

Bus- en tram projecten

Auteur: Denzel Seca

Utrecht Centraal wordt de plek waar trein, bus en tram onmerkbaar op elkaar aaneengeschakeld zullen worden. Om het openbaar vervoer in de stad en regio te perfectioneren wordt een tramverbinding naar Universiteitscentrum De Uithof aangelegd en wordt het aantal vrije busbanen van en naar Utrecht Centraal uitgebreid, met name aan de westkant van de stad.
Vanaf het voorjaar van 2013 verhuizen de eindhalte van de tram en een deel van de bussen naar de westkant van het station (dat is de kant van de Jaarbeurs). Op deze manier komt er ruimte om aan de oostkant, de kant van Hoog Catharijne, te bouwen aan Utrecht Centraal. De komende maand wordt daarom gewerkt aan de bouw van een temporele eindhalte van de tram op het Jaarbeursplein. Het tijdelijk Busstation west, tussen Beatrixgebouw en spoor, is in maart 2013 open gegaan.





maandag 20 mei 2013

De zeven T’s met betrekking tot Centraal Utrecht



Auteur: Aylin Akdag

De zeven T’s theorie met betrekking tot Centraal Utrecht
De procesmanager stuurt op basis van de zeven T’s: thema, timing, tempo, toegang, toneel, toon en tol:
  • Sturen op Thema betekent bewust kiezen welke thema’s uit het idee ter sprake moeten worden gebracht in de volgende Wyber en welke thema’s worden vermeden.
  • Sturen op Timing betekent interventies goed timen, het moment goed kiezen om bijvoorbeeld een workshop te plannen of een thema aan te kaarten.
  • Op Tempo wordt gestuurd door bewust de voortgang te versnellen of juist te vertragen en daarmee partijen de kans te geven aan te haken.
  • Op Toegang sturen gebeurt door partijen bewust wel of niet te betrekken bij een volgende processtap.
  • Het regisseren van de variabele Toneel zorgt ervoor dat een omgeving wordt gecreëerd die stimulerend zal werken voor de ontwikkeling van het initiatief.
  • Door het kiezen van Toon zorgt de procesmanager ervoor dat er passend wordt gecommuniceerd.
  • Door hantering van de variabele Tol zijn de procesmanager en ook de anderen zich bewust van ieders bijdrage. Men realiseert zich daardoor dar met die bijdrage ook een inspanning (Tol) gepaard gaat in de vorm van tijdbesteding, emotie en geld.

Thema
Bepaal de onderwerp en kader ze af
Timing
Kies de juiste momenten
Tempo
Bepaald de snelheid
Toegang
Selecteer de deelnemende partijen
Toneel
Creëer een juiste omgeving
Toon
Communiceer passend
Tol
Ben je bewust van ieders bijdrage