dinsdag 4 juni 2013

Terugbrengen Historische Stadsbuitengracht (Catharijnesingel)


Auteur: Dennis Broers

Enkele jaren nadat Utrecht stadsrechten kreeg in 1122 werd gebouwd aan de Stadsbuitengracht, een van de rechten van de stadsrechten was namelijk het recht op een stadsmuur met een gracht eromheen. De Stadsbuitengracht was ongeveer zes kilometer lang en volgde in het zuidelijk deel van het oude Utrecht de toenmalige loop van de Rijn. Van de Rijnbocht werd een gedeelte afgedamd voor de Stadsbuitengracht omdat deze niet gebruikt werd. De functies van de Stadsbuitengracht waren in de eerste eeuwen het afbakenen van het stadgebied het verdedigen van de stad in geval van oorlog.

In 1958 gaf de Utrechtse gemeenteraad de Duitse verkeerskundige Max Erich Feuchtinger de opdracht om de binnenstad voor autoverkeer bereikbaarder te maken. Er werd een plan bedacht waarbij de gehele Stadsbuitengracht gedempt zou worden en worden vervangen voor een rondweg met vele parkeergarages. Door de historische binnenstad werd een oost-west en noord-zuid verbinding voorzien. Het plan kreeg veel weerstand van de Utrechtse inwoners. Later werden de bolwerken en wallen, die om de Stadsbuitengracht staan, op een monumentenlijst geplaatst, waardoor het plan voor het droogleggen van de gehele gracht niet meer door kon gaan.

In 1962 kwam er een nieuw voorstel van de stedenbouwkundige J.A. Kuiper. Dit voorstel was gebaseerd op het plan van Feuchtinger. Het voorstel van deze stedenbouwkundige was namelijk het dempen van de westelijke en noordwestelijke delen, dus niet de gehele gracht. In 1965 stelde Kuper zijn definitieve basisplan voor de binnenstad op. De gedeeltelijke demping van de singels uit zijn eerdere plan nam hij over, net zoals het doorbreken van de binnenstad van Feuchtinger. Het plan voor de weg ging samen met het plan van Bredero, welke voor de realisatie van het Hoog Catharijne zorgde. Uiteindelijk stond het Rijk de gedeeltelijke demping van de singels in het noordwesten toe. Het noorden van de Catharijnesingel werd veranderd in de Catherijnebaan, een verdiepte autoweg. Het westelijke deel van de Weerdsingel werd gebruikt als parkeerterrein. Met de verdere plannen voor de binnenstad van Kuiper is nooit wat gedaan.

Het dempen van de Catharijnesingel in de jaren zeventig heeft voor veel verdriet gezorgd onder de bewoners van Utrecht. Het water in de singel wordt daarom nu weer teruggebracht. De singel wordt weer een levendige stadsgracht met werven, horeca en winkels. Hiermee wordt de historische singelstructuur rond de binnenstad van Utrecht in ere hersteld. De singel sluit aan op de Leidsche Rijn zodat er ook een vaarverbinding ontstaat.


De plek waar de Catharijnesingel en de Hoog Catharijne elkaar zullen kruisen wordt een bijzondere plek. In de huidige situatie rijden de auto’s onder het Hoog Catharijne door en is er dus geen contact tussen beide functies. In dit nieuwe concept zullen binnen- en buitenruimte meer in verbinding staan met elkaar. Zo wordt er 250m2 water zichtbaar in de vloer van het Hoog Catharijne. Waardoor je dus als het waren met de boot onder een glazen vloer heen vaart in het Hoog Catharijne.


Naast de entree van het Muziekpaleis is aan de Catharijnesingel straks ruimte voor een terras. Brede trappen zullen afdalen naar het water en vormen zo een kademuur. Zo ontstaat, net als elders in de stad, levendigheid aan het water. Net boven het waterspiegel liggen aan de kant van het Muziekpaleis monumentale restanten van het voormalige Kasteel Vredenburg, deze zullen weer zichtbaar gemaakt worden.

Behalve een nieuw aan te leggen Catharijnesingel komen er een aantal nieuwe oversteken. Ter hoogte van de Knipstraat en de Mariaplaats zullen bruggen geplaats worden. Waar de Leidsche Rijn en de Catharijnesingel zullen samenkomen wordt een stelsel van bruggen gerealiseerd, de Vredenburgknoop.

Met deze plannen hoopt de gemeente Utrecht weer het water terug te geven welke ze misten. Ook hoopt de gemeente hiermee meer levendigheid in de binnenstad aan het water te creƫren.

                http://www.cu2030.nl/page/catharijnesingel

Geen opmerkingen:

Een reactie posten