donderdag 6 juni 2013

Planning Stationsgebied

Auteur: Tim van Stralen

Planning Stationsgebied

Er zijn verschillende projecten gaande in het Stationsgebied. Deze projecten hebben veel met elkaar te maken. Als er bij een project een vertraging optreedt dan heeft dit grote gevolgen voor de andere projecten die aan de gang zijn. Daar komt ook nog bij dat de projecten door onderhandelingen of gesprekken vertraging kunnen oplopen. Het is dus duidelijk dat het moeilijk is om een oorzaak van een vertraging aan de wijzen, omdat het aan zoveel verschillende dingen kan liggen.


Planningsanalyse

De projecten in het Stationsgebied kunnen elkaar wel is overlappen. Voorbeelden hiervan zijn de Catharijnesingel/ Hoog Catharijne, OV-terminal/ Stadskantoor en OV-terminal/ Stationsplein Oost /voorzetgebouw. Nu er zoveel projecten tegelijkertijd aan de gang zijn is het belangrijk dat er een goede planning voor is. In 2010 hebben de APS partijen afgesproken om meer planning en afstemmingsoverleg te hebben met elkaar. Dit zorgt er voor dat de knelpunten beter op te lossen zijn. Dit hebben ze in 2011 ook gedaan en ze hebben het verbeterd. Door gebruik te maken van innovatieve methoden kunnen ze de planningsknelpunten beter in kaart brengen. In 2010 hebben ze de uitvoeringsplannen visueel in kaart gebracht, hieruit kan je goed aflezen welke fase voor grote wijziggingen kan zorgen in de verkeersituatie.


Planning op hoofdlijnen

Als je kijkt naar de bestuursrapportage van 2010 zijn de vertragingen van de projecten minder geworden. De verbeteringen in de planning zijn te wijten aan het feit dat de projecten in de opleverfase zitten en het is daardoor makkelijker te beoordelen wanneer ze klaar zijn.


Projecten

De planning voor de renovatie van Hoog Catharijne wordt verplaatst naar het jaar 2018. De oplevering van De OV-terminal word ook later dan verwacht. Dat komt omdat het nu duidelijk is geworden dat de aannemer tegen problemen is aangelopen, deze problemen hebben met de fasering te maken. De OV-terminal zal in 2016 klaar zijn. Door deze vertragingen worden andere projecten ook later opgeleverd dan gepland. Doordat er daardoor ook weer ruimte is gekomen in de planning word het ontwerp van het Stationsplein oost verbeterd. Ook de planning van het Stadskantoor is aangepast. Door het selecteren van de aannemers en de benodigde voorbereidingen voorafgaand aan de bouw is er meer tijd nodig geweest. Doordat er nu goed gekeken kan worden naar de vertragingen kan er een betere en up-to-date planning gemaakt worden.

Planning


Bron:

Bestuursrapportage stationsgebied 2011

woensdag 5 juni 2013

Achter de schutting bij de bouw van het Muziekpaleis

Contractering Risicobeheersing Financiële haalbaarheid

Auteur: Denzel Seca

Welke investeringen en opbrengsten zijn te verwachten bij de uitvoering van dit Masterplan? Met welke risico’s moet rekening worden gehouden?
Het Masterplan is financieel haalbaar mits aan een aantal voorwaarden wordt voldaan en risico’s goed worden beheerst door regelmatig te monitoren en afspraken tussen de partners goed vast te leggen.


Financiële haalbaarheid

Het Masterplan biedt investeringskansen voor private partijen en de overheid. Ongeveer eenderde van de investeringen wordt door de overheid opgebracht. De financiële haalbaarheidsonderzoeken voor het overheidsdeel tonen aan dat uitvoering in de tijd op dit moment realistisch wordt ingeschat.


De lange looptijd van het Masterplan betekent dat thans niet te voorziene vooral economische invloeden effect kunnen hebben op de haalbaarheid. Momenteel staan op meerdere overheidsbegrotingen voldoende middelen gereserveerd om een groot deel van het Masterplan in de komende tien jaar ter hand te kunnen nemen.

Omdat ook de private partners hun investeringsbeslissingen nemen op grond van elementen met een acceptabel risicoprofiel, wordt bij de realisatie van het Masterplan uitgegaan van een gefaseerde aanpak in vier uitvoeringsclusters:
    • A. OV-Terminal
    • B. Vredenburg/Catharijnesingel
    • C. Lombokplein inclusief Westpleintunnel
    • D. Leidsche Vaart/Smakkelaarsveld
Het Jaarbeursgebied is een uitvoeringscluster zonder directe afhankelijkheid van andere ontwikkelingen.

Binnen een uitvoeringscluster kan per bouwprogramma worden beslist over voorbereiding en uitvoering. Op deze manier kan snel en efficiënt worden ingespeeld op kansen en of bedreigingen en zijn risico’s beter beheersbaar. Het uitvoeringscluster ‘OV-Terminal’ wordt als eerste gestart. Het is goed mogelijk daarnaast nog een van de andere clusters tot ontwikkeling te brengen.


Contractering

In het Masterplan zijn ontwikkellocaties opgenomen op zowel gemeentegrond als ook op grond in eigendom van private partners. Aangezien het Masterplan een gebiedsgerichte ontwikkeling voorstaat, is er een sterke onderlinge afhankelijkheid tussen de belangrijkste private partners, het Rijk en de gemeente Utrecht. Cruciaal in de realisatie van het Masterplan is een goede en transparante samenwerking tussen alle betrokken partijen.

dinsdag 4 juni 2013

MKDH-model

Auteur: Ridvan Karadag

Met deze blog zal ik ingaan op het MKDH-model, dit model gaat over macht, kracht, draagvlak en haalbaarheid. Deze zal ik verder toepassen op de Stationsgebied in Utrecht. Een belangenkaart is een groot onderdeel van het MKDH-model, het is opgebouwd uit een overzichtelijke tabel waarin de rollen, streven en de krachten van alle actoren zijn beschreven. Zo kan men zien wat de verschillende belangen zijn en in welke fases de actoren betrokken zijn geraakt.





Het uiteindelijk doel van het model is het creëren van een groter draagvlak, verminderen van onzekerheden, een aanwinst voor probleem oplossingen en controleerbaarheid van de besluitvorming.


Westplein

Auteur: Denzel Seca

Waar nu het overladen verkeersknooppunt Westplein ligt, komt in de toekomst een mooi plein dat Lombok sterker met het stadshart verbindt: het Lombokplein. Veel minder dan nu zal er dan sprake zijn van een verkeersbelemmering voor voetgangers en fietsers. De exacte ontwerpen worden de komende tijd verder gedetailleerd.

Het plein vormt de koppeling tussen de Kanaalstraat en de voetgangersverbinding langs de Leidsche Rijn richting de ‘oude stad’.

De gemeente en een aantal betrokken bewoners en organisaties -gebundeld in de 'Ontwikkelgroep Lombok Centraal'- hebben tussen 2010 en 2012 samen aan de toekomst van dit gebied gewerkt. Dit heeft een ontwikkelvisie geschept. Het college heeft de concept-visie in juni 2011 vrijgegeven voor advies en mei 2012 de bindende vastgesteld. 
De belangrijkste grondslagen zijn een betere aaneenschakeling van Lombok op de binnenstad en het sterk reduceren van de huidige verkeersbelemmering voor fietsers en voetgangers. Op basis van deze grondslagen zijn drie verkeersmodellen naar voren gekomen: mèt tunnel onder het plein, zonder tunnel en een combinatie hiervan. Mei 2012 heeft het college besloten voorlopig nog geen keuze te maken uit deze drie ontwerpen.


Terugbrengen Historische Stadsbuitengracht (Catharijnesingel)


Auteur: Dennis Broers

Enkele jaren nadat Utrecht stadsrechten kreeg in 1122 werd gebouwd aan de Stadsbuitengracht, een van de rechten van de stadsrechten was namelijk het recht op een stadsmuur met een gracht eromheen. De Stadsbuitengracht was ongeveer zes kilometer lang en volgde in het zuidelijk deel van het oude Utrecht de toenmalige loop van de Rijn. Van de Rijnbocht werd een gedeelte afgedamd voor de Stadsbuitengracht omdat deze niet gebruikt werd. De functies van de Stadsbuitengracht waren in de eerste eeuwen het afbakenen van het stadgebied het verdedigen van de stad in geval van oorlog.

In 1958 gaf de Utrechtse gemeenteraad de Duitse verkeerskundige Max Erich Feuchtinger de opdracht om de binnenstad voor autoverkeer bereikbaarder te maken. Er werd een plan bedacht waarbij de gehele Stadsbuitengracht gedempt zou worden en worden vervangen voor een rondweg met vele parkeergarages. Door de historische binnenstad werd een oost-west en noord-zuid verbinding voorzien. Het plan kreeg veel weerstand van de Utrechtse inwoners. Later werden de bolwerken en wallen, die om de Stadsbuitengracht staan, op een monumentenlijst geplaatst, waardoor het plan voor het droogleggen van de gehele gracht niet meer door kon gaan.

In 1962 kwam er een nieuw voorstel van de stedenbouwkundige J.A. Kuiper. Dit voorstel was gebaseerd op het plan van Feuchtinger. Het voorstel van deze stedenbouwkundige was namelijk het dempen van de westelijke en noordwestelijke delen, dus niet de gehele gracht. In 1965 stelde Kuper zijn definitieve basisplan voor de binnenstad op. De gedeeltelijke demping van de singels uit zijn eerdere plan nam hij over, net zoals het doorbreken van de binnenstad van Feuchtinger. Het plan voor de weg ging samen met het plan van Bredero, welke voor de realisatie van het Hoog Catharijne zorgde. Uiteindelijk stond het Rijk de gedeeltelijke demping van de singels in het noordwesten toe. Het noorden van de Catharijnesingel werd veranderd in de Catherijnebaan, een verdiepte autoweg. Het westelijke deel van de Weerdsingel werd gebruikt als parkeerterrein. Met de verdere plannen voor de binnenstad van Kuiper is nooit wat gedaan.

Het dempen van de Catharijnesingel in de jaren zeventig heeft voor veel verdriet gezorgd onder de bewoners van Utrecht. Het water in de singel wordt daarom nu weer teruggebracht. De singel wordt weer een levendige stadsgracht met werven, horeca en winkels. Hiermee wordt de historische singelstructuur rond de binnenstad van Utrecht in ere hersteld. De singel sluit aan op de Leidsche Rijn zodat er ook een vaarverbinding ontstaat.


De projecten van Utrecht Centraal

Auteur: Dennis Vollenga

In deze post wordt een lijst met projecten gepresenteerd die in uitvoering, voorbereiding of gebruik zijn. Elk project is gelinkt aan de website van CU2030 zodat u meer informatie over de diverse projecten kunt vinden. Ook de datum van de verwachte oplevering is vermeld in deze blog.




maandag 3 juni 2013

De Utrechtse Biowasmachine

Auteur: Esmé Scholte


"een integrale en duurzame aanpak van grondwaterverontreinigingen onder het stationsgebied"

Utrecht is een stad zoals vele steden in Nederland waar meerdere historische grondwaterverontreinigingen zijn. De verontreinigde plekken kunnen worden gesaneerd om een schone grond te creëren. Dit is een tijdrovende klus die erg ingewikkeld is en die hoge kosten met zich mee brengen.

Door de lage stromingssnelheid van het grondwater wordt de grondverontreiniging niet op een natuurlijke wijze weggespoeld, het probleem wordt juist alleen maar groter. De gemeente Utrecht wilt hier verandering in brengen en gaat met haar partners om te tafel om een oplossing te vinden tegen de verontreiniging in het Stationsgebied. Onder andere de Jaarbeurs, CU2030, de Rabobank, ProRail, de NS en Corio zijn verantwoordelijke partijen die samenwerken met de gemeente.

De oplossing die bedacht was is de Utrechtse Biowasmachine, grof gezegd is dat een gecontroleerde verspreiding binnen de systeemgrens om de biologische afbraak van de bodemverontreiniging te bevorderen. Maar voordat de gemeente Utrecht kan beginnen met de aanpak van de bodemverontreiniging is er een gemeentelijk beleidskader nodig, dit heeft ermee te maken dat de Wet Bodemverontreiniging gericht is op één specifieke vervuilingsbron. In het geval van Utrecht centrum spreken we over meerdere verontreinigingen binnen een groot oppervlak. Utrecht heeft voor dit probleem overleg gevoerd met het ministerie van VROM (Ministerie van Volkshuisvesting, Ruimtelijke Ordening en Milieubeheer). Daaruit is vastgesteld dat de gemeente toestemming heeft gekregen voor het plan.

Impressie nieuw Hoog Catharijne