donderdag 16 mei 2013

Projectomschrijving OV-terminal

Auteur: Tim van Stralen

Projectomschrijving

Status project: in uitvoering
Geplande oplevering: 2016


Utrecht Centraal kan al een hele tijd de stroom van reizigers niet meer aan. Het station was geschikt voor ongeveer 35 miljoen reizigers per jaar. Op dit moment reizen er veel meer mensen per jaar (88 miljoen). Uiteraard groeit dit aantal steeds meer omdat ook de bevolking groeit, er word verwacht dat er ongeveer 100 miljoen mensen van het station gebruik  gaan maken in 2030. Daarom word er door Prorail flink geïnvesteerd in een nieuwe OV-terminal. Het moet voor de reiziger in één opslag duidelijk zijn hoe zijn reis kan vervolgen in de nieuwe stationshal. In het midden van de hal zal een informatie punt zijn waar alle informatie betreft het reizen met de vervoersmiddelen zoals: Bus, trein en tram.  Door winkel en dergelijke aan de twee lange zijden van de stationshal te plaatsen word er een goede doorstroming gerealiseerd. Ook komt er een op het balkon een Grand Café, en vanaf de andere kant kun je goed op de treinen uit kijken. Op het station zal een groot golvend dak zitten wat door zijn vorm voor veel lichtinval zorgt. Het nieuwe station Utrecht Centraal word een uniek pand dat makkelijk de herkennen is voor de omgeving. Er zullen twee  grote ingangen zijn, één aan de westkant en één aan de oostkant, voor deze ingangen zal een groot verhoogd voorplein zijn. Aan de jaarbeurskant zal het plein Stationsplein West liggen dit plein word omringd door het Beatrix gebouw en het nieuwe stadskantoor van de gemeente Utrecht. Naast de nieuwe stationshal loopt een wandelweg  die ongeveer 300 meter lang is, dit pad loopt over de nieuwe sporen heen. Door deze wandel weg word Stationsplein West met Stationsplein Oost verbonden.


Feiten en cijfers


dinsdag 14 mei 2013

Communicatie van het Stationsgebied



Auteur: Ridvan Karadag 

De communicatiefocus is vooral gericht op het zo goed mogelijk informeren van reizigers, passanten, winkelend publiek, bewoners en ondernemers over wijzigende routes door het Stationsgebied. Een van de initiatieven die genomen zijn, is de uitvoering van een 'quickscan' naar de bereikbaarheid, bebording en signing van het gebied. Verder sluit de focus aan bij de algemene communicatie-doelstellingen. Zo wordt er gewerkt aan het vergroten van draagvlak, leefbaarheid, bereikbaarheid en aantrekkingskracht tijdens de bouw. Tegelijkertijd wordt er een belangrijke voorwaarde ingevuld als het gaat om het op peil houden van de reputatie van het Stationsgebied.



Activiteiten die zijn verricht
Ontwikkeling van een App voor Smartphones, om de gebruikers van het Stationsgebied te informeren over wijzigende routes in en bereikbaarheid van het Stationsgebied.

Intensivering van de activiteiten waarmee Utrechters betrokken worden bij de bouw. Bijvoorbeeld een programma van rondleidingen op de bouwplaatsen op vaste momenten, met regelmatig rondleidingen voor specifieke doelgroepen.

Meer aandacht gericht op regionaal, nationaal en internationaal publiek (bijv. via advertenties in kranten in de regio Utrecht en landelijke bladen en het organiseren van een congres).

Een programma van ‘bouwverzachters’ voor bewoners, ondernemers en gebruikers van het Stationsgebied die overlast ervaren van de bouw met een aantal structurele acties per jaar en een gereserveerd budget voor individuele meldingen/klachten.

Een onderzoek naar verbetering van de bebording, bewegwijzering en signing in het Stationsgebied.

Het Stadskantoor: Zichtbaar, Vindbaar en Bereikbaar


Auteur: Dennis Broers

Aan de westkant van het centraal station wordt aan de Mineurslaan het gemeentelijk stadskantoor van Utrecht gebouwd. Dit kantoor wordt de locatie binnen Utrecht waar burgers en ondernemers voor al hun vragen terecht kunnen komen. De voorbereidende werkzaamheden van dit kantoor zijn begonnen in september 2010, de bouw van het stadskantoor begon in mei 2011. Verwacht wordt dat de oplevering van dit stadkantoor in 2014 plaats gaat vinden. In deze blog wordt allereerst het gebouw beschreven en daarna wordt ingegaan waarom Utrecht een centraal stadskantoor bouwt.

Een stadsentree met uitstraling, dat wordt Stationsplein Oost

Auteur: Esmé Scholte

College van bestuur heeft met het vaststellen van het Stedenbouwkundigplan voor het Stationsplein Oost hun ambitie uitgesproken. Het huidige Stationsplein komt er helemaal anders uit te zien. De ambitie is een echte stadsentree te creëren naar het station en naar de binnen van Utrecht. Op dit moment staat het gebied vol met fietsen en gebouwen zonder publieksfunctie, dit zal gaan verdwijnen. De ruimte krijgt een nieuwe inrichting, één die voor ontmoeting waar voetganger en fietser volop de ruimte kan krijgen.


Met dit stedenbouwkundig plan wordt er een samenhang gecreëerd tussen de architectonische en ruimtelijke kwaliteiten van de gebouwen en openbare ruimtes. Hierbij is het voorlopig ontwerp van het toekomstige Stationsplein Oost leidend geweest en de daarbij behorende inrichting van de openbare ruimtes. Het gaat hier om het Hoog Catharijne, de plinten Hoog Catharijne, het toekomstige noord- en zuidgebouw langs het spoor.
Het plan is dat er een verhoogd stadsplein met daaronder een fietsenstalling komt. De huidige fietsroutes blijft bestaan, maar de autoverkeerroute zal verdwijnen. Voetgangers en fietsers hebben een betere doorgang, doordat functies vervallen en de fietsenstalling ondergronds plaatvind.
Aan de zuidzijde van het Stationsplein Oost is er ruimte voor taxi’s en kiss & ride plekken.

De buitenkant van Hoog Catharijne wordt flink aangepakt. Er wordt een nieuw voorzetgebouw gemaakt wat voor interactie zorgt aan het Stationsplein Oost. Dat wil zeggen dat het plein versterkt wordt door de toevoeging van nieuwe functies aan de buitenzijde van het winkelcentrum.