Auteur: Mathijs Doornberg
De nieuwe fietsverbinding door Oog in Al naar Leidsche Rijn
Waarom deze nieuwe
fietsverbinding
Leidsche Rijn is uitgegroeid tot een belangrijk stadsdeel in
de gemeente utrecht. Doordat tussen het oude en nieuwe stadsdeel geen goede
verbinding is voor fietsers. Pleit de fietsersbond voor een betere
bereikbaarheid tussen het nieuwere en het oude deel. De fietsersbond geeft als
reden voor de betere verbinding een afname van het autoverkeer in gemeente
Utrecht. Dit omdat de beide stadsdelen zo beter bereikbaar zijn qua fiets. Het
nieuwe Leidsche Rijn centrum met al zijn voorzieningen wordt hierdoor ook
toegankelijker wat het gebied ten goede komt voor de winkeliers. Niet alleen de
bedrijvigheid wordt toegankelijker ook het park wordt onderdeel van de route,
waardoor een gevaarlijk verkeersknooppunt wordt ontweken. Dit is zowel positief
voor de fietsers als de automobilisten want de veiligheid neemt toe in
vergelijking met de oudere situatie.
Oog in al
In de wijk Oog in al zal de aanlanding komen van de
fietsbrug. De Fietsersbond schat per dag 10.000 fietsbewegingen over de brug.
De bewoners van de wijk Oog in al maken zich zorgen om de leefbaarheid en
verkeersveiligheid in de wijk. 10.000 fietsbewegingen is natuurlijk een hoop,
door die intensiteit word de leefbaarheid aangetast, toegankelijkheid gebied,
veiligheid en zwerfafval. Vandaar is er een klankbordgroep opgericht in de wijk
die zich bemoeit met het proces van de brug. Want waarom zou hun wijk benadeeld
moeten worden als een verbindingsweg. De klankbordgroep bekijkt nu hoe de
aanlanding komt en hoe dit de wijk benadeeld wordt en of deze acceptabel is
voor de bewoners. De fietsersbond probeert de plannen door te drukken zodat er
zo snel mogelijk een realisatie volgt. Want gezien de route scheelt de
aanpassing veel reistijd en de route is in vergelijking mooier qua groen, dus
alle voordelen liggen bij de bewoners van de Leidsche rijn. De fietsersbond zou
steun kunnen zoeken bij politieke partijen die duurzaamheid hoog in het vandaal
hebben staan. Want wanneer de fietsers brug er daadwerkelijk komt zal volgens
de fietsersbond het verkeer afnemen in beide stadsdelen. Dit omdat beide
stadsdelen toegankelijker worden voor de fietsgebruikers. In het voorstel voor
de verbinding noemt men het ook wel een verbeterde fietsinfrastructuur, waarbij
veiligheid, aantrekkelijkheid, samenhang, veiligheid en directheid de
hoofdbegrippen zijn. De bewoners van de wijk Oog in al kunnen zich daarop
beroepen, dat deze punten nu verwaarloosd worden in hun wijk.
Het proces rondom de verbindingsbrug is zeer complex. Het
gebruik van het park neemt zeer toe, hiervoor zullen ook weer extra maatregelen
voor moeten genomen. De financiƫle inbreng van fietsersbond zal ook niets of
nauwelijks zijn in vergelijking met de bestuurlijke kosten en de bouw ervan. De
procesmatige aanpak is in dit geval positief voor de bewoners, om die manier
kunnen hun nog inspraak hebben in het proces door middel van de klankbordgroep.
Sorry van de slechte afbeeldingen, omdat het uit een pdf bestand is gehaald niet goed zichtbaar.
http://www.fietsersbondutrecht.nl/uploads/pdf/20110221%20inspraakreactie%20fietsbrug.pdf
Dit is het pdf bestand ook meteen de bron van de tekst, hier kunt u ook de afbeeldingen beter bekijken.
Sorry van de slechte afbeeldingen, omdat het uit een pdf bestand is gehaald niet goed zichtbaar.
http://www.fietsersbondutrecht.nl/uploads/pdf/20110221%20inspraakreactie%20fietsbrug.pdf
Dit is het pdf bestand ook meteen de bron van de tekst, hier kunt u ook de afbeeldingen beter bekijken.
Geen opmerkingen:
Een reactie posten