dinsdag 21 mei 2013

Bus- en tram projecten

Auteur: Denzel Seca

Utrecht Centraal wordt de plek waar trein, bus en tram onmerkbaar op elkaar aaneengeschakeld zullen worden. Om het openbaar vervoer in de stad en regio te perfectioneren wordt een tramverbinding naar Universiteitscentrum De Uithof aangelegd en wordt het aantal vrije busbanen van en naar Utrecht Centraal uitgebreid, met name aan de westkant van de stad.
Vanaf het voorjaar van 2013 verhuizen de eindhalte van de tram en een deel van de bussen naar de westkant van het station (dat is de kant van de Jaarbeurs). Op deze manier komt er ruimte om aan de oostkant, de kant van Hoog Catharijne, te bouwen aan Utrecht Centraal. De komende maand wordt daarom gewerkt aan de bouw van een temporele eindhalte van de tram op het Jaarbeursplein. Het tijdelijk Busstation west, tussen Beatrixgebouw en spoor, is in maart 2013 open gegaan.







 Op het plattegrondje hierboven zie je waar deze wegen, haltes en stations zich bevinden. Hieronder een uitleg bij de nummers op deze plattegrond.

  • 1) De huidige tramhaltes op het Westplein en Utrecht Centraal zijn gesloten per april 2013.  
  • 2) Op de plek waar voorheen de parkeergarage op het Jaarbeursplein stond, is sinds april 2013 een eindhalte van de tram. Dat is nodig omdat aan de binnenstadskant van het Stationsgebied wordt gewerkt aan de bouw van onder andere de OV-terminal. Er is geen ruimte meer om de tram hier te laten rijden. In de toekomst wordt de eindhalte een tussenhalte en rijdt de tram door naar de andere kant van het station en vanuit daar naar de Uithof.
  •  3) De bussen die op het Jaarbeursplein stopten, zijn in maart 2013 naar het tijdelijke busstation west verhuisd.
  •  4 en 5) De uitzetting van Utrecht Centraal is al in volle gang. Aan het einde van de stationhal is een loopbrug richting het tijdelijke busstation west.
  •  6) De Mineurslaan is één van de twee portalen tot het nieuwe tijdelijke busstation. Ook rijdt hier expeditieverkeer voor de bevoorrading van o.a. het Beatrixgebouw.
  •  7) Het tijdelijke busstation west is in maart 2013 in gebruik genomen. De bussen van het Jaarbeursplein zijn hierheen verhuisd. Later dat jaar volgen bussen van de binnenstadskant. Zo ontstaat aan de daar ruimte voor het nieuwe stationsplein, een nieuwe bibliotheek en een definitief station voor bussen én trams.
  •  8) De Valeriusbaan (voorheen: Verlengde van Zijstweg) is het tweede portaal naar het tijdelijke busstation west. De aanleg hiervan start binnenkort.
  •  9) De busbuffer is een locatie waar bussen wachten tot ze naar het busstation kunnen rijden. 
  • 10 en 11) Om plek te maken voor de bouw van o.a. de OV-terminal, sluit busstation noord per september 2013. De bussen kunnen terecht bij het tijdelijke busstation west of het heringedeelde busstation zuid.

Werkzaamheden
Op dit moment wordt gewerkt aan de afbraak van het pand Cranenborch. In januari 2013 startte de demontage van het kantoorpand Cranenborch. Het pand maakt ruimte voor de aanstaande busbaan (HOV) en tramlijn.
De asbestsanering is op dit moment in volle gang en zal duren tot eind juli 2013. In juni wordt het bouwterrein rondom het pand geconstrueerd. Tijdens de vakantieperiode in de maanden juli en augustus start de feitelijke sloop van Cranenborch. Dit zal ongeveer acht weken in beslag nemen. Vanaf september wordt het terrein afgewerkt en ingericht. De werkzaamheden zijn eind oktober gereed.

Sloop vanwege aanleg tramhalte
Het naderende tracé van de busbaan (HOV) en tramlijn loopt door het huidige Cranenborchgebouw heen. Vanwege werkzaamheden aan de centrumkant van het station heeft de tram in april een eindhalte gekregen op het Jaarbeursplein. Op de plek van de vroegere parkeergarage wordt nu de tramhalte gefabriceerd. De huidige halte bij het station gaat niet door. De ingebruikname van de halte op het Jaarbeursplein staat los van de sloopwerkzaamheden Cranenborch.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten