Auteur: Ridvan Karadag
De communicatiefocus
is vooral gericht op het zo goed mogelijk informeren van reizigers, passanten, winkelend
publiek, bewoners en ondernemers over wijzigende routes door het
Stationsgebied. Een van de initiatieven die genomen zijn, is de uitvoering van
een 'quickscan' naar de bereikbaarheid, bebording en signing van het gebied. Verder
sluit de focus aan bij de algemene communicatie-doelstellingen. Zo wordt er gewerkt
aan het vergroten van draagvlak, leefbaarheid, bereikbaarheid en aantrekkingskracht
tijdens de bouw. Tegelijkertijd wordt er een belangrijke voorwaarde ingevuld
als het gaat om het op peil houden van de reputatie van het Stationsgebied.
Activiteiten die zijn
verricht
Ontwikkeling van een App voor Smartphones, om de
gebruikers van het Stationsgebied te informeren over wijzigende routes in en
bereikbaarheid van het Stationsgebied.
Intensivering van de activiteiten waarmee Utrechters
betrokken worden bij de bouw. Bijvoorbeeld een programma van rondleidingen op
de bouwplaatsen op vaste momenten, met regelmatig rondleidingen voor specifieke
doelgroepen.
Meer aandacht gericht op regionaal, nationaal en internationaal
publiek (bijv. via advertenties in kranten in de regio Utrecht en landelijke bladen
en het organiseren van een congres).
Een programma van ‘bouwverzachters’ voor bewoners,
ondernemers en gebruikers van het Stationsgebied die overlast ervaren van de
bouw met een aantal structurele acties per jaar en een gereserveerd budget voor
individuele meldingen/klachten.
Informatiecentrum
Om invulling te geven aan de communicatiefocus en de
doelstellingen is er een infocentrum opgericht. Deze geeft ondersteuning aan geĆÆnteresseerde
ondernemers en verengingen uit de stad en omgeving. Daarnaast wordt er door
onderwijsinstellingen uit de omgeving steeds meer belangstelling getoond.
Sociale media
De gemeente heeft
veel tijd geĆÆnvesteerd in de ontwikkeling van de nieuwe website. De site is een
site geworden die klaar is voor de toekomst, o.a. omdat deze zich nu
automatisch aanpast op smartphones. En hiermee onderweg gemakkelijk te bekijken
is. De twitter volgers van cu2030 (begin mei 2012 waren dat er ruim 3500)is een
steeds groter groeiende groep geĆÆnteresseerden zoals omwonenden, politici, journalisten,
aannemers en vakspecialisten. Er is ook een youtube kanaal die over de bouw en
verbouw van het Stationsgebied gaat.
Communicatiedoelstelling
De gemeente heeft communicatiedoelstellingen vastgesteld
voor 2013 dit zijn o.a.:
2. Bevorderen van draagvlak voor de projecten in uitvoering.
3. Bevorderen van leefbaarheid, bereikbaarheid en aantrekkingskracht tijdens de bouw.
4. Beschermen reputatie, monitoren van actuele problemen en hierop inspelen (actieve mediastrategie.
5. Bouwen aan een goede reputatie.
- trots voeden bij Utrechters, bouwvakkers en andere
medewerkers aan het project.
- Nederlanders de nationale schaal van het project laten
ervaren.
- Stationsgebied positioneren als ontmoetingsplek.
Bronnen:
Geen opmerkingen:
Een reactie posten