dinsdag 14 mei 2013

Communicatie van het Stationsgebied



Auteur: Ridvan Karadag 

De communicatiefocus is vooral gericht op het zo goed mogelijk informeren van reizigers, passanten, winkelend publiek, bewoners en ondernemers over wijzigende routes door het Stationsgebied. Een van de initiatieven die genomen zijn, is de uitvoering van een 'quickscan' naar de bereikbaarheid, bebording en signing van het gebied. Verder sluit de focus aan bij de algemene communicatie-doelstellingen. Zo wordt er gewerkt aan het vergroten van draagvlak, leefbaarheid, bereikbaarheid en aantrekkingskracht tijdens de bouw. Tegelijkertijd wordt er een belangrijke voorwaarde ingevuld als het gaat om het op peil houden van de reputatie van het Stationsgebied.



Activiteiten die zijn verricht
Ontwikkeling van een App voor Smartphones, om de gebruikers van het Stationsgebied te informeren over wijzigende routes in en bereikbaarheid van het Stationsgebied.

Intensivering van de activiteiten waarmee Utrechters betrokken worden bij de bouw. Bijvoorbeeld een programma van rondleidingen op de bouwplaatsen op vaste momenten, met regelmatig rondleidingen voor specifieke doelgroepen.

Meer aandacht gericht op regionaal, nationaal en internationaal publiek (bijv. via advertenties in kranten in de regio Utrecht en landelijke bladen en het organiseren van een congres).

Een programma van ‘bouwverzachters’ voor bewoners, ondernemers en gebruikers van het Stationsgebied die overlast ervaren van de bouw met een aantal structurele acties per jaar en een gereserveerd budget voor individuele meldingen/klachten.

Een onderzoek naar verbetering van de bebording, bewegwijzering en signing in het Stationsgebied.

Informatiecentrum
Om invulling te geven aan de communicatiefocus en de doelstellingen is er een infocentrum opgericht. Deze geeft ondersteuning aan geĆÆnteresseerde ondernemers en verengingen uit de stad en omgeving. Daarnaast wordt er door onderwijsinstellingen uit de omgeving steeds meer belangstelling getoond.




Sociale media

De gemeente heeft veel tijd geĆÆnvesteerd in de ontwikkeling van de nieuwe website. De site is een site geworden die klaar is voor de toekomst, o.a. omdat deze zich nu automatisch aanpast op smartphones. En hiermee onderweg gemakkelijk te bekijken is. De twitter volgers van cu2030 (begin mei 2012 waren dat er ruim 3500)is een steeds groter groeiende groep geĆÆnteresseerden zoals omwonenden, politici, journalisten, aannemers en vakspecialisten. Er is ook een youtube kanaal die over de bouw en verbouw van het Stationsgebied gaat.




Communicatiedoelstelling
De gemeente heeft communicatiedoelstellingen vastgesteld voor 2013 dit zijn o.a.:

1. Vergroten van kennis van en begrip voor bouw en hinder.
2. Bevorderen van draagvlak voor de projecten in uitvoering.
3. Bevorderen van leefbaarheid, bereikbaarheid en aantrekkingskracht tijdens de bouw.
4. Beschermen reputatie, monitoren van actuele problemen en hierop inspelen (actieve mediastrategie.
5. Bouwen aan een goede reputatie.
- trots voeden bij Utrechters, bouwvakkers en andere medewerkers aan het project.
- Nederlanders de nationale schaal van het project laten ervaren.
- Stationsgebied positioneren als ontmoetingsplek.


Bronnen: 
 




Geen opmerkingen:

Een reactie posten