Projectomschrijving
Status project: in uitvoering
Geplande oplevering: 2016
Utrecht
Centraal kan al een hele tijd de stroom van reizigers niet meer aan. Het
station was geschikt voor ongeveer 35 miljoen reizigers per jaar. Op dit moment
reizen er veel meer mensen per jaar (88 miljoen). Uiteraard groeit dit aantal
steeds meer omdat ook de bevolking groeit, er word verwacht dat er ongeveer 100
miljoen mensen van het station gebruik gaan maken in 2030. Daarom word er door
Prorail flink geïnvesteerd in een nieuwe OV-terminal. Het moet voor de reiziger
in één opslag duidelijk zijn hoe zijn reis kan vervolgen in de nieuwe
stationshal. In het midden van de hal zal een informatie punt zijn waar alle informatie
betreft het reizen met de vervoersmiddelen zoals: Bus, trein en tram. Door winkel en dergelijke aan de twee lange
zijden van de stationshal te plaatsen word er een goede doorstroming
gerealiseerd. Ook komt er een op het balkon een Grand Café, en vanaf de andere
kant kun je goed op de treinen uit kijken. Op het station zal een groot golvend
dak zitten wat door zijn vorm voor veel lichtinval zorgt. Het nieuwe station
Utrecht Centraal word een uniek pand dat makkelijk de herkennen is voor de omgeving.
Er zullen twee grote ingangen zijn, één
aan de westkant en één aan de oostkant, voor deze ingangen zal een groot
verhoogd voorplein zijn. Aan de jaarbeurskant zal het plein Stationsplein West
liggen dit plein word omringd door het Beatrix gebouw en het nieuwe
stadskantoor van de gemeente Utrecht. Naast de nieuwe stationshal loopt een
wandelweg die ongeveer 300 meter lang
is, dit pad loopt over de nieuwe sporen heen. Door deze wandel weg word
Stationsplein West met Stationsplein Oost verbonden.
Feiten en cijfersStationshal
September 2009 startte de voorbereidende werkzaamheden voor de bouw van de nieuw OV-terminal. Er zijn kabels en leidingen op het terrein tussen de mineurslaan en het spoor verlegd, ook is de grond gesaneerd en archeologisch onderzoek gedaan. Door een kabeltunnel onder de sporen door te persen kan er straks dataverkeer, elektra, water en riolering doorheen gelegd worden. In het jaar 2011 werd de eerste paal voor de OV-terminal in de grond geslagen. Tussen de bestaande stationshal en het Beatrix gebouw word het eerste deel van de nieuwe stationshal gebouwd. In augustus 2011 werd er gestart met de vernieuwing van de bestaande stationshal. Het terrein waar gebouw word is afgezet blijft een jaar hetzelfde.
Busstation en stations plateau
Namen Prorail worden er werkzaamheden uitgevoerd aan de centrumkant van het station zij doen dit om vooruit te lopen op de bouw van de nieuwe vervoerterminal Utrecht Centraal. Er worden nieuwe trappen en liften geplaatst voor een betere doorstroming voor een grote capaciteit. Het Stations plateau word in de toekomst omgebouwd tot het nieuwe Stationsplein Oost. Er is sinds januari 2011 een kiss en ride geplaatst bij het Moreelse park en er is een plek voor regiotaxi’s bij de lift van busstation zuid. Het Stations plateau is nu ingericht als opslagruimte voor de verschillende winkels in het station, de spoorweg politie heeft ook een tijdelijke post opgesteld op het plateau. Uiteindelijk zal het stations plateau verdwijnen. De taxi’s die bij het station plateau stonden zijn in januari 2011 naar het busstation zuid verhuisd. Hier mogen in de toekomst alleen taxi’s met een ontheffing komen te staan. Taxi’s zonder ontheffing zullen naar het Jaarbeursplein moeten.
Bron: http://www.cu2030.nl/page/ovterminal
Geen opmerkingen:
Een reactie posten