dinsdag 7 mei 2013

Weerstand Utrecht centraal onder de loep

Auteur:  Bart Zijp


Momenteel is Utrecht bezig met het sleutelen aan Hoog Catharijne. Steeds vormen er aanpassingen rond dit centrum om het gebied te optimaliseren en te verbeteren. Een openbare locatie als deze roept vele gevoelens op tijdens aanpassingen en veranderingen. Deze gevoelens komen los bij vele verschillende partijen. De partijen hebben ieder een eigen, mening opvatting of idee. De grote diversiteit aan belanghebbende zet de complexiteit van dit project op een hoger voetstuk.



Zo ontstaat er weerstand op verschillende gebieden en moeten er keuzes worden gemaakt op een evenwichtige manier. Enkel alleen als men weet ‘hoe de hazen lopen’ kan men een evenwichtige beslissing maken en de weerstand zo laag mogelijk houden. Een keuze levert dan niet altijd positief resultaat, neem de inwoners.

Namens de inwoners
Martine Bakker schrijft namens de inwoners van Utrecht een open brief naar de Rijksbouwmeester, Frits van Dongen. Hierin vermeld zei het niet eens te zijn met de gang van zaken. Rond 1962 is men bezig met het gebied, er worden voormalig plannen ingediend en uitgevoerd. Even lag er dan voor de inwoners een goed bereikbaar winkelcentrum. Maar al voor het complex voltooid was, kwam de sloophamer. Positieve voorzieningen werden gesloopt en verdwenen van het straatbeeld. Een rustgevend stationsplein verdween en liet een treurige sfeer achter. Martine Bakker geeft aan dat er van de mooie plannen maar weinig terecht is gekomen. Een groen en waterrijk centrum is iets wat door geldproblemen in de wacht wordt gezet.

September 2012 wordt de gemeente een last op de schouders gelegd. In een korte periode worden er vele handtekeningen opgehaald om het sloopbesluit nogmaals te bekijken. Dit maal gaat het over een bestaande bebouwing en komen er politieke partijen aan de pas. Verschillende partijen geven voor of tegen André van Schien(VVD) geeft aan de bebouwing te laten voor wat het is en de bebouwing een monumentale status te geven.

De bewoners van Utrecht willen dat Utrecht blijft zoals het is, geen hoogbouw, gezellige straatjes voor een kop koffie en juist dit in het stations gebied. Een punt van kritiek is dan ook of de vraag speelt “waarom wordt er nou gebouwd?” bouwen we nou voor de mensen, of voor het geld?

De brief:

Stationsplein oost naar de volgende fase

Met een geringe meerderheid werd het ingestemd op het college voorstel wel met geringe aanpassingen. Partijen als PvdA, VVD, SP en SLU stemde tegen. Dit kwam doordat de plannen sterk afweken van het huidige masterplan.

De tegenstemmende partijen gaven aan het niet eens te zijn over de Fietsenstallingen en de sociale veiligheid van de doorgaande fietsroute. De PvdA kwam met een voorstel maar deze ontving betrekkelijk weinig steun. Op de plaatsen waar de plannen afweken ging het met namen om de sociale veiligheid. Een fietsenflat waar 12.500 fietsen gehuisvest worden onder het plein, wordt gerealiseerd waardoor er een ondergronds netwerk voor fietsers ontstaat. Wel levert dit positief resultaat op en uit dat zich in de loopstromen van het plein. Meer voetgangers zullen nu gebruik maken van het plein.


Geen opmerkingen:

Een reactie posten