Auteur: Aylin Akdag
Het Wybermodel naast
de ontwikkeling van Centraal Utrecht
Met behulp van dit blog krijgt u een globaal overzicht te zien van de plannen van het Stationsgebied tussen 2002 en 2010. Vanaf 2002 is er een start gegeven met het divergeren van de wyber. Hierbij zijn de aanpassingen als gevolg van de amendementen en moties weergeven die uiteindelijk hebben geleid naar twee soorten visies. De twee visies (A & 1) nemen plaats in de convergerend fase van de wyber.
Met behulp van dit blog krijgt u een globaal overzicht te zien van de plannen van het Stationsgebied tussen 2002 en 2010. Vanaf 2002 is er een start gegeven met het divergeren van de wyber. Hierbij zijn de aanpassingen als gevolg van de amendementen en moties weergeven die uiteindelijk hebben geleid naar twee soorten visies. De twee visies (A & 1) nemen plaats in de convergerend fase van de wyber.
Waarbij uiteindelijk met toevoeging van doelstellingen
als duurzaamheid en groen wordt gekozen voor de visie A. Hier is dan sprake van
consolidatie van het geheel proces.
Wyberwerkwijze
De centrale gedachte bij de wyberwerkwijze is dat een
proces start met een idee en vervolgens op gang komt als er sprake is van een
uitwisseling van feiten en cijfers (factoren enerzijds en meningen of inzichten
(afkomstig van actoren) anderzijds. Argumenten en belevingen worden op die
manier in een wisselwerking behandeld en worden juiste niet strikt gescheiden
gehouden. Zo wordt er in een proces ruimte geschapen om gelijktijdig nieuwe
feiten en cijfers te verzamelen én om nieuwe argumenten en inzichten te
vernemen (ruimte scheppen). Vervolgens is het de opgave om uit de nieuwe
inzichten geconsolideerde beschrijving van de ideeën op dat moment. Het nemen
van de stappen van ruimte scheppen en ruimte invullen, meerdere malen na
elkaar, noemen we wyberen, naar het onbekende dropje. Ieder wyber mondt uit in
een consolidatie. Dit is een uitgangspunt voor de volgende wyber.
Divergeren
2002
|
Plan is
Visie
Zuidertunnel
|
2004
|
Raamovereenkomst
in balans
Singelprofiel
Stationsplein
westzijde
Bilaterale
Intentieovereenkomst HC in balans
Westpleintunnel
Overeenkomst
eerst
|
2006
|
Exploitatie
Muziekpaleis
Gelijkwaardige
partners in het Muziekpaleis
Stadscorridor
gaat door
Salderingsboekhouding
Voldoende
lucht voor het Structuurplan
Behoud Utrechtse
ondernemers Stationsgebied
Bevestiging
raadsafspraken Stationsgebied
|
2007
|
Duurzaam
Stadskantoor als leidraad
|
2009
|
Houdt
Vredenburg in ere
Houd verlenen
van sloopvergunning van Sijpesteijnkade aan
|
Convergeren - De twee visies
A. Stadshart verruimd
"Utrecht is een groeiende (woon)stad en
heeft een centrale functie in de regio.
Dat is de
gedachte achter visie A.
Het
Stationsgebied kent in Visie A twee verbindende routes en heeft een gevarieerd
karakter. De sfeer is authentiek en ontspannen en doet op sommige plekken
denken aan de bestaande stad.
De
verbindingen tussen het westen en het oosten van de stad lopen via twee nieuw
hoofdroutes. De eerste is de centrumboulevard die vanaf het Merwedekanaal, over
het Jaarbeursterrein en Jaarbeursplein loopt. Langs deze route ziet u zowel
winkels en kantoren, als horeca en entertainment. Hierlangs vindt u
bijvoorbeeld een moskee, een markt en het Muziekcentrum. De westelijke wijken
sluiten zo beter aan op de oude binnenstad dan voorheen. Het stadshart oogt
ruim en heeft minder hoogbouw dan in Visie 1. Water (singel met groene oevers)
verbindt delen van het gebied. In Visie A zijn functies meer over het gebied
verspreid".
Kenmerk Visie A:
- Twee hoofdroutes:Twee hoofdroutes van oost naar west: de centrumboulevard en een tweede hoofdroute.
- Muziekcentrum verbouwd:Muziekcentrum Vredenburg wordt op de huidige locatie grondig verbouwd.
- Westplein ondertunneld:Het doorgaand autoverkeer op het Westplein gaat ondergronds. Bovengronds komt de ruimte vrij doorgaande routes voor fietsers en voetgangers en bebouwing.
- Accent op woningen:Groter accent op woningen. Er komen minimaal 1.700 woningen bij, naast 190.000m² kantoorruimte.
- Bouw 15-20 jaar:Uitvoering van 'Stadshart Verruimd' loopt over de komende 15 tot 20 jaar.
1. Stadshart
compact
"Utrecht is
een grote levendige stad en hét vervoersknooppunt van Nederland.
Dat is de gedachte achter Visie 1: het Stationsgebied als
stralend stadshart met (inter)nationale allure waar voor iedereen wat te doen
is. De compact opgezette binnenstad, voorzien van één hoofdroute, heeft een
zakelijke karakter. De centrumboulevard – een hoofdroute van oost naar west –
staat centraal in Visie 1. Langs de boulevard ziet u kantoren, winkels en
publieke gebouwen, afgewisseld met cultuur, horeca en entertainment. In het
stadshart van Visie 1 kunt u 24 uur per dag werken, winkelen en zich vermaken.
Door de concentratie aan één hoofdroute ontstaat een compacte nieuwe
binnenstad, met hoogbouw en een bedrijvig karakter. Moderne architectuur
bepaalt het gezicht van het gebied. Visie 1 biedt vooral kansen en oplossingen
binnen het Stationsgebied zelf".
Kenmerken Visie 1:
- Een hoofdroute:Een hoofdroute van oost naar west: de centrumboulevard.
- Muziekcentrum verplaatst:Op de plaats van het Muziekcentrum ontstaat ruimte voor 10.000m² winkels met daarboven woningen.
- Westplein opgeknapt:Het verkeer op het Westplein blijft bovengronds; het verkeersplein wordt opgeknapt.
- Accent op kantoren:Groter accent op kantoren. Er komt 240.000m² kantoorruimte bij en er komen min. 850 woningen.
- Bouw 10-15 jaar:Uitvoering 'Stadshart Compact' loopt over de komende 10 tot 15 jaar
Consolideren
In de communicatieve werkelijkheid het begrip "ruim
en groen", heeft grote impact gekregen hoewel het geen hoofddoelstelling
was van Visie A. Door de toevoeging van de doelstelling Duurzaamheid, heeft
visie A – zij het op andere wijze dan zijn betekenis gekregen. Deze begrippen
zijn in de media en onder een deel van de Utrechtse bevolking steeds meer een
eigen leven gaan leiden. Ook in de reacties op de plannen in de afgelopen
jaren, is er gemerkt dat dit begrip symbool is geworden voor visie A. Wij constateren
dat in de publieke opinie de plannen als gevolg van deze symboolwerking door de
jaren heen steeds worden afgerekend op kenmerken die niet wezenlijk zijn noch
waren voor Visie A.
Geen opmerkingen:
Een reactie posten