De Rabobrug gaat een brug worden voor voetgangers en fietsers tussen het stationsgebied en het centrum van Utrecht(westkant). De functie van deze brug is een betere bereikbaarheid tussen het stationsgebied en het centrum. De brug krijgt een lengte van 275 meter, en deze zal over de spoorbanen lopen van Utrecht- Centraal, de breedte van de brug zal 10 meter bedragen. De brug is nog in ontwerp en heeft een tijdelijke naam genaamd de Rabobrug, bij een definitief ontwerp zal een toepasselijkere naam worden gegeven.
Het stationsgebied van Utrecht, is een gebied dat multifunctioneel gebruikt gaat worden. De belanghebbende hebben ieder hun eigen inspraak. Hieronder ziet men een tabel met een aantal belanghebbende. Deze belanghebbende hebben rechtstreeks te maken met de ontwikkelingen van de Rabobrug. Deze tabel loopt uiteen van investeerders tot met fiets en voetgangers groeperingen. Iedere belanghebbende heeft in het proces een bepaalde inspraak. Vandaar dat de ontwikkeling rondom de Rabobrug gestaag gaan. De procesmatige aanpak maakt ervan dat er continu opstoppingen ontstaan. Een van de redenen is dat er onduidelijkheid blijft ontstaan over de rechtstreeks verbinding tussen het perron en de Rabobrug. De fiets en voetgangers groepringen zijn het niet er mee eens dat wordt afgezien van dat plan. Dit plan heeft men zelf aangekaart. De investeerders zoals Corio zien het niet in hun belang. En als extra kostenpost voor de realisatie van dat verbindingstuk.
Stakeholders Rabobrug:
Stakeholder
|
Taak
|
Corio (investeerder)
|
Beursgenoteerde belegger
|
NS
|
Toegankelijkheid stations
|
Fietsers en voetgangers groeperingen
|
Toegankelijkheid stations
|
ProRail
|
Verleggen van perrons en spoorbanen
|
Architect
|
Aanpassingen in het ontwerp
|
Gemeente Utrecht
|
Dagelijks bestuur
|
Betrokken partijen
Tijdens de ontwikkeling van de Rabobrug zijn er meerdere belanghebbende. Ten eerste de belanghebbende die uitzicht hebben op de brug, zoals het hoofdkantoor van de Rabobank. De voetgangers en fietser die gebruik willen maken van de brug. Maar de Rabobrug is beschreven als verbinding en niet als spoorwegbrug. Dit betekend dus dat de functie van de Rabobrug anders is dan men denkt. De brug dient als verbindingstuk tussen het centrum en het station. Omdat de functie van de brug anders is dan men verwachte, hebben bepaalde belanghebbende geen inspraak in de ontwikkelingen van de Rabobrug. Toch proberen de fiets en voetgangers gebruikers inspraak te krijgen in het proces van de Rabobrug. Hetgeen wat zij willen bereiken is een rechtstreekse verbinding van de Rabobrug naar de perrons. Maar de gemeenteraad daarentegen beroept zich op de functie van de brug, verbindingsstuk. De voetgangers en fietsers geven aan dat gezien de vergrijzing, bagage en gehandicapte dat het een belangrijke zaak is dat er een rechtstreeks verbinding komt tussen brug en perron. Terwijl als men deze aanpassing doorvoert, wie moet de extra kosten gaan investeren in het belang van een ander.
Corio is tegen de aansluiting van de Rabobrug op het perron. Er is geen officiƫle reden voor gegeven. Maar Corio is een beursgenoteerd bedrijf, wat zich vooral richt op winkelvastgoed. Het winkelcentrum Hoog Catharijne maakt onderdeel uit van hun portefeuille. De bedoeling van de Rabobrug is een makkelijk verbinding tussen het centraal station en het winkelcentrum Hoog Catharijne. Vandaar dat Corio niet mee instemt met de perrontrappen. Dit omdat men waarschijnlijk denkt dat het klanten aantal zich zal gaan reduceren door de trappen richting de perrons. Omdat de Rabobrug grotendeels wordt gefinancierd door Corio, de reden daarvoor is omdat het als verbindingsstuk dient tussen het station en winkelcentrum. De belangen tussen Corio en de overige belanghebbende zijn zeer tegenstrijdig. Hierbij gaat het niet alleen om de trappen, maar grotendeels om de macht van Corio. Het beursgenoteerde bedrijf komende uit Verenigde staten heeft te veel macht in het proces. Vele politieke partijen zoals de SP is het niet eens met de macht van Corio, en noemt het stationsgebied ook wel Corio-city. En hierbij stelt men steeds de vraag, praat men hier nog wel over een procesmatige aanpak. Of ziet Corio het gebied als een speelpop waarbij zij de grote lijnen bepalen door geld en macht?
De rol van de Nederlandse spoorwegen ten opzichte van de trappen naar perrons, gaat hun circa 5 miljoen euro kosten. Met als voordeel een grotere doorstroming van het station. Waar rekening mee moet worden gehouden is dat er nog genoeg voorzieningen zijn qua fietsenstallingen en veiligheid rondom de Rabobrug. Het aanpassen van de brug zou kunnen zorgen voor onverwachte verrassingen, omdat men moeilijk kan inschatten. Hoe intensief men de brug gaat gebruikt als verbindingsstuk naar de perrons.
Hieronder een link die leidt naar de visualisatie van de Rabobrug
http://www.i2.nl/preview/360/rabobrug/index.html
Geen opmerkingen:
Een reactie posten